Etiketter

måndag 2 maj 2011

Undervisningsmoment - Frida Karlsson

När jag genomförde mitt undervisningsmoment utgick jag från den planering som vi tidigare lagt ut på bloggen.  Jag genomförde min aktivitet flyta, sjunka med fyra barn i fyraårsåldern. Min handledare var närvarande under min aktivitet, då hon observerade för att efter aktiviteten gemensamt kunna diskutera och ge mig respons.

Jag började med att ta fram en balja med vatten och de föremål som vi skulle experimentera med. De föremål jag valde var äpple, mynt, sten, värmeljus, penna och en tom plastflaska.
Jag frågade sedan barnen om de visste vad flyta respektive sjunka betyder. De visste inte riktigt vad det innebar så jag förklarade att flyta är när föremålet ligger ovanpå vattnet och sjunka är när föremålet lägger sig på botten av baljan. Sedan visade jag upp varje föremål och ställde frågan, Tror ni att denna kommer att flyta eller sjunka? Barnen var väldigt ivriga och gissade och jag fick både ja och nej till svar. Något som alla trodde skulle sjunka var stenen och något som alla trodde skulle flyta var plastflaskan. När jag sedan frågade, Varför de trodde att föremålet flöt respektive sjönk? var svaren för att den är tung respektive lätt eller stor respektive liten. Jag frågade även om man kan få plastflaskan att sjunka? Ett barn sa då, ”fyll den med vatten, då kanske den sjunker!”, då provade vi det och den sjönk. Det anser jag tyder på att man har en liten förståelse om vad som flyter respektive sjunker.

Jag försökte förklara varför vissa föremål flyter respektive sjunker genom att säga att det har och göra med vattnets täthet dvs. vattnets densitet och att densiteten beror på hur tätt packade atomerna sitter i ett föremål, därför kan två olika saker väga olika mycket. Jag visade även en bild för att förenkla det.

Jag lät dem seda hämta var sin sak som de trodde flöt eller sjönk och sedan fick de berätta varför de trodde det. Det tyckte barnen var roligt och alla ville prova.
Det blev sedan lite ”stökigt” och barnen blev lite rastlösa så jag valde att avsluta aktiviteten.

Utvärdering

Jag anser att jag genom min aktivitet skapade ett intresse för fenomenet flyta, sjunka för att barnen var intresserade och de var nyfikna på om föremålet flöt eller inte. Det är svårt att se om de förstod begreppet densitet, men jag tror att begreppet kommer att vara bekant för dem i framtiden. När jag diskuterade med min handledare om vad jag kunde ha gjort annorlunda kom vi fram till att jag kunde ha genomfört experimentet på golvet för att det var lite svårt för barnen att se. Jag kunde även ha förklarat tydligare om vad vi skulle göra genom att visa själv först så att de genom det fick en mer förståelse om vad vi skulle göra. Jag kunde även ha haft föremålen i en påse för att skapa en nyfikenhet men även för att inte barnen skulle distraheras av de andra föremålen när de ena var i fokus. Barnen tyckte även att momentet då de fick hämta ett föremål själva var roligt och man kunde ha utvecklat det och låta barnen experimentera mer själva. Detta gjorde även så att alla barnen fick känna sig delaktiga och prova, vilket är viktig. Lek och kreativitet var här i fokus anser jag.

En förskollärare på min Vfu berättade en vecka efter att jag hade genomfört min aktivitet att hon hade genomfört nästan samma sak med några barn som hade varit med på min aktivitet och några barn som inte hade varit med. Hon berättade då att de barnen som hade varit med på min aktivitet hade en förståelse av vad som kunde flyta respektive sjunka och kunde koppla detta till min aktivitet. Detta anser jag tyder på att barnen ”lärde sig” något under min aktvitet.


Lek och kreativitet- ” Verksamheten ska främja leken, kreativiteten och det lustfyllda lärandet samt ta till vara och stärka barnets intresse för att lära och erövra nya erfarenheter, kunskaper och färdigheter" (Lpfö 98, reviderad 10). Barnen gavs möjlighet till att vara lekfulla och kreativa genom att de fick hämta varsin ”sak” som de trodde flöt eller sjönk och själva experimentera. Undervisnings momentet blev som en "lek" då barnen själva fick prova vad som flöt respektive sjönk. Barnen var intresserade och de tyckte att det var roligt.

Läroplanen- ”Förskollärare ska ansvara för att arbetet i barngruppen genomförs så att barnen stimuleras och utmanas i sitt intresse för naturvetenskap och teknik” (Lpfö 98/2010 s.13). Jag anser att barnen stimulerades och utmanades genom att de fick tänka och fundera kring vad flyta och sjunka betyder samt prova själva. Vatten är något som de flesta barn tycker är roligt och de tycker om att experimentera med vatten. Genom aktiviteten skapades det ett intresse och barnen ville genomföra aktiviteten igen.


1 kommentar:

  1. Hej!
    Roligt experiment och jag tror säkert barnen lärde sig något, det svåra är ju att veta vad det är! Håller med din vfu-lärares respons om att man borde göra experimentet på golvet så att alla barn kan se och att ta fram ett föremål i taget så att barnen håller sig fokuserade.
    Barnen fick i slutet vara med och känna på sakerna och pröva själva. Jag skulle nog ha involverat dem ganska fort i experimentet. De kan arbeta ensamma eller i grupp. Gäller att ha översikt bara! Då får barnen vara med och använda sina händer och då flera sinnen. Barnen kan känna på flaskan som flyter och vad händer om man trycker ner den till botten? Om det blir stökigt kan man försöka ha bara några få barn i taget eller göra aktiviteten utomhus!
    Bra jobbat! :)
    // Hanna Filipsson

    SvaraRadera