Vi diskuterade utifrån denna bok på seminariet:
Helldén, G. mfl. (2010). Vägar till natur-vetenskapens värld: ämneskunskaper i didaktisk belysning.
Vi anser att vi själva behöver förståelse och kunkskap om de olika naturfenomenen för att kunna lära ut till barnen i verksamheten. Med kunskap kan vi utmana barnen och lära dem olika begrepp om naturvetenskap. Vi lärare borde tala om de svårare begreppen oftare än vad vi gör eftersom barnen kan ha nytta av att känna igen begreppen när de sedan börjar skolan.
I verksamheten kan vi finna naturvetenskapliga begrepp överallt, men främst utemiljön . Utomhus finns flera möjligheter till att visa barnen naturen och dess fenomen. Utomhus finns allt tillgängligt från snö, is, djur och friktion. I boken nämner författarna hur naturbegreppen tas upp mer sponant utomhus och att vi sedan kan följa upp barnens erfarneheter och upplevelser om naturen när vi tar upp det vid ett senare tillfälle, som vid inomhusmiljön.
Vi känner att vi behöver skapa förståelse för alla naturfenomen som finns för att kunna förmedla detta till barnen på ett givande sätt.
Hur får vi barnen att förstå naturbegreppen? Hur långt ska vi gå för att vi inte ska gå för djupt in på ett fenomen? Eller kan man gå för djupt? Hur får vi med barnen som inte visar något instresse för naturvetenskapen? Dessa frågor har vi också diskuterat under seminariet.
Mvh Grupp 3
Kul att ni är igång. Skall bli spännande att följa er process. Jag tror att alla barn har intresse för natur(kunskap/vetenskap), men kanske visar det på olika sätt... Precis som ni säger finns det ju överallt!
SvaraRadera// Susanne K