Hej!
Vi som ingår i grupp 3 a är; Sanna Larsson, Ida Johansson, Frida Karlsson och Helena Andersson.
Efter vår handledning med Susanne Klaar i förra veckan, då vi fick klart för oss att fler grupper valt vatten och flyta - sjunka, har vi diskuterat om vi ska byta fenomen. Vi har beslutat att hålla kvar vid fenomenet flyta - sjunka.
För att begränsa oss har vi bestämt oss för att koncentrera oss på densitet. Vår utmaning blir att ge barnen på förskolan en förståelse för/upplevelse av att om något flyter respektive sjunker inte enbart beror på hur tungt något är utan detta påverkas också av vilken volym materialet har. Vi diskuterar nu i gruppen om vi också ska visa på att vattnets densitet kan ändras. Saltvatten har en högre densitet än sötvatten. Vi kanske behöver undersöka vilken förförståelse för fenomenet "våra" respektive barn har? För en del barn kanske en upplevelse av fenomenet är tillräckligt, andra barn kanske behöver utmanas mer? Som sagt, vi diskuterar detta för tillfället, kanske vår handledare Susanne har några tankar kring detta?
Just nu läser vi alla i gruppen på om densitet för att kunna ställa relevanta och för oss lärorika frågor vid nästa handledning.
// Helena.
OK
SvaraRaderaDensitet är en bra början, men jag anser att ni också kan ha användning av "Archimedes princip".
Det är också viktigt att ni kan förklara skillnaden mellan att något flyter p.g.a. densiteten och att något ligger på ytan p.g.a. ytspänning (många blandar ihop dessa fenomen).
Angående jämförande mellan densiteter tycker jag att ni (i undervisning i förskolan) bör hålla er till antingen "olika slags vatten" eller "olika slags föremål"... inte variera för mycket... men det har ni ju tid att fundera vidare på.
// Lycka till