Vi har diskuterat följande artikel: Fleer, M. (2009)/ Understanding the dialectical relations between everyday concepts and scientific conccepts withib play-based program.
Artikeln inleds med teoretiska perspektiv. Vad är styrkan i det teoretiska perspetktiv som Fleer har valt? Finns det andra möjliga teoretiska perspektiv som Fleer skulle kunna använda sig av i sin studie?
Svar: Fleers artikel utgår från det sociokulturella perspektivet. Barnen får lära sig tillsammans med andra genom att vara sociala och samspela. Vi anser att det passar i det tematiska arbetssätt som ofta präglar förskolan. Förskolan har ofta en intention att utgå från barnens förutsättningar och intressen så därför är lärarens roll nödvändig. Det är lärarens ansvar att fånga in barnens tankar.
Är det viktigt och varför är det viktigt att förstå relationen mellan vardagsförståelse och vetenskapliga begrepp?
Svar: För att kunna lära barnen det vetenskapliga begreppen bör de ha en vardaglig förståelse för de vetenskapliga begreppen och detta för att barnen skall känna meningsfullhet och delaktighet. Detta utgår från Vygotskijs sociokulturella teori.
Vad kan ni lära er av Fleers studie utifrån de examinationsuppgifter som finns i kursen?
Svar: Målen i vår uppgift säger att vi skall utgå från barnens intressen men vi känner att det blir en utmaning eftersom vi alla är på olika förskolor där barnen har visat intressen för olika problem. Det vi kan göra är att skapa ett intresse kring det fenomen vi väljer. Vi har kommit till insikt hur viktig vår roll som lärare är för att barnen skall utveckla ett vetenskapligt begrepp och förståelse för det.
Hur kan vi förstå resultatet?
Svar: Vi anser att Fleers studie ger belägg för att det är viktigt att föra samman naturvetenskap och barnens vardagliga erfarenheter. Lärarens roll är mycket viktig för att föra samman dessa begrepp i ett lekfullt sammanhang.
På vilket sätt skulle man kunna utveckla förskolans verksamhet, börja er diskussion utifrån de resultat som presenteras i studien.
Svar: Vi måste ta vara på de resurser som finns och vara lyhörda för barnens frågor och tankar, vi behöver öppna ögonen för att se de naturvetenskapliga fenomenen.
Mvh Grupp 3
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar