Etiketter

tisdag 15 mars 2011

Motiv till val av naturfenomen.

Vi kommer här att motivera vårt val av fenomen med koppling till naturvetenskaplig innehållsrelevans och relevans för barnens förståelse av sin omvärld (vardagsförståelse).
Vatten är en förutsättning för liv. Sötvatten är världens viktigaste livsmedel. Vatten behövs också till jordbruk och industrier, boskap och andra djur. I Sverige ses rent vatten som en självklarhet men så är det inte i alla delar av världen. (WWF. Hämtad feb. 2011, http://www.wwf.se/source.php/1116621/wwf-1076303.pdf) För barnen på förskolan är vatten en naturlig del av vardagen. Man dricker vatten, tvättar sig och många gånger leker man med vatten varje dag. När vi samtalat med barnen om vatten har vi noterat att deras fokus ligger på vad man kan göra med vatten; exempelvis dricka, bada, åka båt, borsta tänderna, plaska och så vidare.”Barn, och även många vuxna, uppfattar vatten som något kontinuerligt och sammanhängande. Det är svårt för oss att förstå att vattnet består av partiklar med tomrum emellan. Vattnet är molekylerna och molekylerna är vattnet, …..” (Helldén, G, m fl., 2010, Vägar till naturvetenskapens värld: ämneskunskaper i didaktisk belysning, s 43).
För att förstå och i framtiden ta ställning i viktiga globala samhällsfrågor, här kopplat till vatten, menar vi att barnen måste få möjligheter att utveckla förståelse och kunskap kring vatten ur flera olika perspektiv, till exempel vattnets egenskaper, vatten kopplat till liv, vattnets kretslopp, resursfördelningen med mera. Med den tid vi har till vårt förfogande till denna uppgift har vi naturligtvis varit tvungna att begränsa oss men vi ser alla många möjligheter med att i framtiden arbeta med tema vatten. Vi menar att detta tema kan belysas ur flera perspektiv, inte minst ur ett naturvetenskapligt och tekniskt perspektiv.
I vår aktivitet har vi valt fenomenet flyta – sjunka. Vi kommer att sätta fokus på densitet. Vatten har en densitet (atomernas täthet) och om något flyter/sjunker beror på om det vi lägger i vattnet har högre eller lägre densitet. Barn är spontant intresserade och nyfikna på naturvetenskapliga fenomen (Elfström, I, Nilsson, B, Sterner, L, Wehner-Godée, C, 2008, Barn och naturvetenskap – upptäcka, utforska, lära.) Att vatten fascinerar och lockar barn har vi alla sett under vår VFU. Vattenlek är mycket uppskattat av många barn och vattenpölar har en stark dragningskraft! Vår intention i vår aktivitet är att låta barnen experimentera och pröva sina teorier i praktiken. Vad flyter/sjunker? Varför är det så? Genom att barnen får sätta ord på vad de upplever och sina tankar kring detta ges vi också möjlighet att introducera en del av det vetenskapliga språket för barnen i ett sammanhang.
// Helena, Ida, Frida och Sanna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar