Etiketter

söndag 20 mars 2011

Planering aktivitet Flyta – Sjunka Grupp 3a

Bakgrund: Vatten är en naturlig del i förskolebarnens vardag. De dricker, tvättar sig och leker med vatten. Vattenlek är uppskattat av många barn och att vatten fascinerar och lockar kan vi tydligt se utomhus så här års. Vattenpölar har en stark dragningskraft! När vi undersökt vad barnen har för tankar kring vatten har vi uppmärksammat att de främst tänker på vad de kan göra med vatten till exempel; bada, plaska, borsta tänderna, åka båt, vattna blommor och så vidare. Vår intention är att vidga barnens tankar/kunskaper om vatten. Vi har valt fenomenet flyta – sjunka som aktivitet och vi kommer att fokusera på densitet.

Genomförande: En grupp barn (3-8 st. beroende på grupp/ålder) kommer att på ett lekfullt sätt få experimentera/prova om olika material flyter eller sjunker. Innan de provar kommer vi att låta barnen ställa hypoteser kring vilket. Vi kommer att ha en enklare tabell där vi först tillsammans med barnen kryssar i den/de hypoteser barnen har och sedan efter att de provat kommer vi att kryssa i hur det var i verkligheten. Detta för att introducera en enklare vetenskaplig dokumentation för barnen. (se nedan) 

                                                         Vatten H2O
                                Vad flyter? = har lägre densitet än vatten.

                                         Hypotes                         Verklighet 

  (t ex) äpple             

     Vindruva

     Legobit

Och så vidare…. Vi kommer att utgå ifrån olika material beroende av vad som finns tillgängligt på respektive förskola. Eftersom barnen ej kan läsa än kommer vi eventuellt ha bilder på de olika sakerna bredvid texten.

När barnen experimenterar har vi möjlighet att använda ett vetenskapligt språk kopplat till barnens egna erfarenheter i ett sammanhang.

Syfte:
• Ge barnen en konkret upplevelse av fenomenet Flyta – Sjunka
• Låta barnen prova sina hypoteser i verkligheten
• Öva barnens förmåga att lyssna, diskutera och reflektera.
• Visa barnen på ett sätt att dokumentera ett naturvetenskapligt experiment.
• Stimulera språkutvecklingen. 

Mål: Att alla barn ges möjlighet att göra sin röst hörd och att alla barn deltar aktivt i experimentet utifrån sina förutsättningar.

Strävansmål Lpfö 98/ rev. 2010: Förskolan ska sträva mot att varje barn
• Tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld.
• Utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv.
• Utvecklar sin förståelse för naturvetenskap.
• Utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap.

// Helena, Sanna, Frida och Ida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar