Etiketter

måndag 28 mars 2011

Teknik i förskolan, Hanna Mollstedt


Jag har under vårterminens Vfu observerat min avdelnings förhållningsätt och arbete kring teknik. Först vill jag redogöra för hur min syn på begreppet teknik har vidgats i och med kursens gång. Jag tyckte själv att jag hade en bredare syn på teknik då jag inte bara tänkte att det innebar teknologi och mekanism utan även tekniska processer som att måla eller utöva en viss teknik i ens yrke eller intresse. Att teknik innefattar allt som står mellan människan och naturen och alla de tankar och idéer som skapar teknik, är en ny tankegång för mig. När man läser Ginner och Mattsons ”Teknik i förskolan” känns det däremot ganska självklart. I boken beskrivs teknik som ”hur man får något att fungera” till skillnad från naturvetenskapen där man vill förklara naturens fenomen, ”varför är det såhär?”.

På min praktik har personalen beskrivit att det är viktigt att låta barnen utforska och pröva olika idéer av teknik på egen hand. Istället för att ge direkta lösningar och svar på frågor är tanken att de ska uppmuntra, utmana och vara mer som handledare. På så sätt får barnen öva sin förmåga att hitta tekniska lösningar och det viktigaste är inte alltid att det blir rätt utan att barnen får öva problemlösning och pröva olika idéer. Att kunna lösa tekniska problem själva är en drivkraft i sig för barnen då de får känna stoltheten i att lyckas med något på egen hand.

Då teknik innefattar allt som står mellan människan och naturen är allt material och redskap på förskolan tekniska produkter. Ibland händer det att barnen uppmärksammar den sortens teknik, bla var det en flicka på förskolan som undrade "varför det kom fram mer penna" när man tryckte på stiftpennans övre del. Det personalen gjorde då var att fånga upp hennes intresse, de plockade isär pennan och pratade om hur det kunde tänkas gå till. Inne i pennan satt en fjäder, en spiralfjäder, vilket gjorde att de diskuterade skillnaden mellan en spiralfjäder och en fågelfjäder.

Då jag observerat eller varit delaktig i barnens lek har jag observerat att de ofta ställs inför problem som måste lösas, hur skall de få tornet att inte rasa? Hur skall dörren in till kojan kunna öppnas och stängas? Hur skall de nå något som står långt upp då fröken inte har tid att hjälpa? På så sätt blir leken ett tillfälle där de övar och prövar teknik.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar