Det är lätt att tänka att teknik endast innebär tekniska prylar så som mobiltelefoner och datorer. Denna förståelse om teknik hade även jag innan jag startade kursen ”Naturvetenskap och teknik för förskollärare”. Efter ett flertal föreläsningar, seminarium, verksamhetsförlagd utbildning har jag fått en bredare syn och större insikt av vad teknik faktiskt innebär och även hur jag kan arbeta med detta i förskolan. Denna insikt har även utvecklats efter att ha läst Teknik i skolan (Ginner & Mattsson, 1996). Där författaren redan i början av boken hävdar att definitionerna av ”teknik” skiljer sig åt. Men teknik är i stora drag: ”uppfinningar som hjälper oss till ett lättare, snabbare eller bekvämare sätt att utföra vissa göromål i vår vardag”.
Under sex dagars praktik som jag genomfört på min förskola har jag observerat hur barn och vuxna arbetar kring teknik och hur de förhåller sig till den. Vid ett tillfälle fick jag möjlighet att vara med på ett undervisningstillfälle som ingick i en av avdelningarnas tema under våren som är ”Teknik– ljud, ljus, vatten, luft, magnetism och elektricitet”. I tekniktemat vill förskollärarna ge barnen möjlighet till att erövra kunskap genom lek, socialt samspel, utforskande och skapande. Dessutom vill förskollärarna även väcka barnens intresse för teknik och ge de en möjlighet till förståelse och kunskap.
Jag observerade en aktivitet när de arbetade med fenomenet ”ljud”. Där förskollärarna inledde momentet genom att diskutera kring begreppet ”ljud” med barnen. Barnens förförståelse om vad ljud innebar för dem var också central i momentet. Mot slutet av aktiviteten fick varje barn tillverka varsin ”telefon” med hjälp av plastmuggar och ett snöre, en så kallad ”burktelefon”. Förskollärarna förklarade för barnen att ljud skapar vibrationer som förs över i snöret mellan muggarna, där av det starka ljudet i andra sidan snöret.
Teknik i förskolan syns inte bara i planerade undervisningsmoment med barnen utan också i den fria leken och i förskolans miljö. Tekniken finns också i saxarna. Hur ska du hålla saxen på bästa sätt för att kunna klippa en cirkel? Tekniken syns även i hur barnens försök till att bygga det högsta tornet av klossar. Men också under matsituationerna. Vilken teknik har barnen när de använder sig av gaffel och kniv under måltiderna på förskolan?
Det är viktigt att som förskollärare förstå att teknik finns överallt och att vi inte kommer ifrån det. Låt oss ta tillvara på de tillfällen vi ges i förskolan för att väcka/behålla/utveckla barnens intresse och ge de kunskaper kring teknik.
Referenser:
Ginner. T. & Mattsson, G. (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar