Etiketter

tisdag 15 mars 2011

Teknik i förskolan av Sanna Larsson

Jag har observerat och studerat teknik på min verksamhetsförlagda plats, under mina observationer har jag utgått ifrån mål 2 & 3 som finns i kursplanen för denna kurs.

Michael Lindgren skriver i Ginner och Mattsson (2008) att teknikhistoria är en förklaring av det samhälle och den teknik vi lever med idag. Historian är ett slags facit av allt tidigare forskare har gjort misstag på, deras erfarenheter har vi lärt oss av. Teknikhistoria är oftast intressant och underhållande vilket leder till ett lustfyllt lärande och genom att teknik handlar om olika föremål kan vi använda oss av material för att göra kopior av tekniken som går att se och känna på. Detta leder till en bättre förståelse för fenomenet.

När det kommer till mina observationer säger jag som Ginner (2008) att:
”Teknik är allt det människan sätter mellan sig själv och sin omgivning för att uppfylla olika behov samt de kunskaper och färdigheter hon utvecklar och förvaltar i denna problemlösning process.” (sid 22).

Allt ute i verksamheten där jag varit är teknik, precis som Ginners citat. Jag har observerat det tekniska material barnen kan använda i lek och lärande men också den teknik som redan finns. I byggrum finns det olika slags byggmaterial där de kan skapa och bygga hur det vill, det finns även ett legorum där olika legobitar kan inspirera till ett bygge av något slag. I målarrum finns allt från saxar till färgpennor (detta är teknik) och i köket finner man köksredskap som är teknik som används vid frukost, lunch och mellanmål. Men även datorn som barnen har stor tillgång till, är ett tekniskt material. Om vi går in i familjerummet finner man lådor fyllda med (lådor är också teknik) plastmat och plastservis, detta är teknik. Även dockan och dess kläder är teknik. Ja som ni ser allt är teknik.


 
Men hur gör vi barnen medvetna om att allt detta är teknik? Jag tror det är viktigt att vi lärare är pålästa så att vi kan förmedla kunskapen till barnen. Man kan ställa utmanande frågor som exempelvis hur fungerar en sax? Eller vad är kläder gjorda av? Det är även viktigt att vi låter barnen själva få undersöka och experimentera med den teknik förskolan erbjuder. Det kan även vara roligt att uppfinna något tillsammans med barnen, låt dem bestämma vad och sedan får vi lärare fixa materialet och hjälpa till.
Mvh Sanna Larsson 3a

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar