Teknik finns representerat på alla områden i förskolan; allt från byxknappar och blixtlås till verktyg och datorer. Den här kursen har verkligen gjort mig uppmärksam på hur mycket teknik som faktiskt finns runt omkring oss. Definiera teknik kan man ju göra på ett antal olika sätt, men jag väljer att citera Ginner och Mattsson (1996, s26): "Tekniken arbetarmed att lösa praktiska problem och där huvud frågan är hur få det att fungera?". Jag upplever att barn har en naturlig nyfikenhet på hur saker och ting fungerar,
de är intresserade av teknik med andra ord!
Sist jag var på min VFU såg jag ett exempel på detta. Barnen var ute på gården och lekte när några pedagoger tog fram och monterade ihop lekhusen som står i sandlådorna. Barnen flockades genast för att titta (och bygga). Här menar jag att pedagogen har ett ansvar att uppmuntra sådant intresse genom att låta barnen deltaga och samtidigt kommunicera med barnen om det de gör.
I den reviderade läroplanen, Lpfö-98, står att "Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar", och vidare "utvecklar sin förmåga att bygga, skapa, konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap". (Utbildnings-departementet, 1998/Rev 2010, s10).
Olika former av bygg och konstruktionsmaterial är populärt på förskolan, både hos pojkar och flickor.
Att pärla och göra halsband, aktiviteter där den finmotoriska tekniken övas, utförs på min avdelning nästan enbart av flickor. Pojkarna ägnar sig hellre åt att "ploppa" eller pussla, vilket också flickorna gärna gör.
Tyvärr har jag inte erfarit att barnen fått någon tillgång till datorer. På förskolan finns förvisso två barndatorer men dessa har varit ur funktion en tid nu. Jag ska ta upp detta med min handledare nästa gång jag gör min VFU, eftersom jag anser att även små barn bör få bekanta sig med datorer.
Referenser:
Ginner, T & Mattson, G (red)(1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur.
Utbildningsdepartementet (1998/Rev2010). Läroplan för förskolan Lpfö 98. Rev.2010. Stockholm: Regeringskansliet.
Hej, intressant det du skriver jag har liknande erfarenhet från min VFU. Dator finns för att det ska vara så, för att följa IT- utvecklingen och läroplan. Barnen får ensamma eller två stycken, sitta vid det inköpta pedagogiska spelet. Ibland vill pedagogerna ha tyst omkring sig och slippa svåra tekniska frågor, därför blir datorn trött och behöver vila! Detta beror inte på ovilja från pedagogernas sida, utan handlar om okunskap och ointresse anser jag. Tänk vilka outnyttjade resurser det finns på förskolorna,teknik och intresserade barn.
SvaraRadera/Åsa Svensson 5b