Etiketter

söndag 17 april 2011

Utvärdering av min aktivitet. Helena Andersson.

Jag har utvärderat min aktivitet dels genom samtal med de barn som var med dels genom att låta två barn som var med vid aktiviteten hålla i samma aktivitet (med mig som stöd) för några kamrater som inte var med förra gången.

Det sistnämnda kan jag verkligen rekommendera! Barnen tyckte det var jätteroligt! Och här kunde jag verkligen se och höra vad barnen fångat upp och tagit till sig. De barn som höll i aktiviteten ville låna min naturvetenskapsväska och det var mycket viktigt att det fanns en tabell att fylla i. Naturligtvis fixade vi det och tillsammans förberedde vi aktiviteten.

Felix och Amanda, de barn som har hand om samlingen, börjar med att plocka fram alla saker och förklara att vi nu skulle gissa om föremålen sjunker eller flyter. ”En apelsin. Undrar om den flyter eller sjunker” (Här är det som att höra sig själv, jag blir full i skratt men lyckats hålla god min, tack och lov!) När apelsinen flyter, också till de ”nya” barnens förvåning frågar jag vad det kan bero på. ”För att den är lättare” säger Felix. ”Hur skulle man säga på ”vetenskapsspråk?” undrar jag. Jag får vara väldigt ledande för att få fram ett svar; ”för att den har lägre….. de… den…” . ”Denitet än vatten!” säger Amanda. Under resten av aktiviteten använder Felix och Amanda endast begreppet när jag påminner dem. De har inte heller riktigt klart för sig när man säger lägre respektive högre densitet. De använder sig av flyta – sjunka utan problem men vilket som är lägre/högre tycks vara svårt. Jag hjälper dem därför genom aktiviteten med det. De ”nya” barnen är också de nyfikna och aktiva genom hela aktiviteten. När de provat alla föremål och fyllt i hela tabellen tar Felix fram kryddburken och diskmedlet (som han och Amanda begärt få ha med på aktiviteten). Han sänker rösten och säger; ”och nu, nu kommer spänningen!” Det blir ett stort WOW från de ”nya” barnen när kryddorna snabbt drar sig mot sidorna när diskmedlet hälls i. ”Ytspänning gillar inte diskmedel” förklarar Amanda.

Utvärdering: Det är helt tydligt att det moment som skapade en ”wow-känsla” gjort störst intryck på barnen. Begreppet densitet använde barnen endast efter det att jag påmint dem om det. Jag ser inga problem med att jag vid min aktivitet berörde båda begreppen då barnen inte blandat ihop dem utan tydligt kan skilja dem åt. Helldén, Jonsson, Karlefors och Vikström (2010) menar att lärarna i förskolan har möjlighet att introducera det vetenskapliga språket/världen för barn. De menar att även om dessa ord/begrepp är tveksamt förstådda kan det ha stor betydelse för framtiden. Barnen som deltagit i "min" aktivitet har fått kännedom om begreppen densitet och ytspänning i ett sammanhang och samtidigt har både de och jag haft väldigt roligt!
//Helena Andersson
Wow igen!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar