Etiketter

måndag 18 april 2011

Teknik i förskolan av Matilda Petersson


Jag har under min verksamhetsförlagda period observerat teknik och hur de arbetar med detta ämne på min verksamhetsförlagda plats.

Jag är på en relativt nybyggd förskola som arbetar med inriktningen Reggio Emilia.
Enligt Reggio Emilias hemsida: http://www.reggioemilia.se/ så står deras filosofi för:
”Ett pedagogiskt arbetssätt, förankrat i en djupt humanistisk livshållning som bygger på en stark tro på människans möjligheter, en djup respekt för barnet samt en övertygelse om att alla barn föds rika och intelligenta, med en stark inneboende drivkraft att utforska världen. Loris Malaguzzi har sagt: "Jag tror att de ord som bäst sammanfattar vår verksamhet är utforskande och delaktighet."

Jag tror personligen för att barnen ska få upptäcka tekniken så har det mycket att göra med att man som pedagog tror på barnets förmågor och deras möjligheter, samt att man utgår ifrån att alla barn har en stark inneboende drivkraft för att utforska världen. Därmed är det viktigt att man som pedagog uppmuntrar barnen och ser till att de hittar denna drivkraft.

Det första jag tänker på när jag tänker kring teknik är bygg, men det handlar ju om så mycket mer, det mesta som vi gör i vår vardag handlar om teknik. Några exempel på teknik i förskola kan vara att barnen använder sig av lego eller kapplastavar, där de kan skapa och konstruera, inne i ateljén kan de ta del av annan teknik som penslar, kritor osv. När barnen pusslar innebär även detta teknik samt att de i vattenleken också får ta del av tekniken.

Enligt Dimenäs (2011-01-18) så kretsar tekniken kring alla uppfinningar som finns t.ex. glasögon, kläder, nål och tråd, maskiner osv. Jag kan hålla med honom om detta, och mycket av denna teknik ser man även på förskolan, rättare sagt nästan allt i verksamheten kretsar kring teknik utan att man egentligen funderar över det.

Enligt Ahlrik (2011-01-27) finns det vissa definitioner av begreppet/ämnet teknik:

  • Är en praktisk tillämpning av naturvetenskapen/naturlagarna
  • Människans metoder att behärska naturen
  • Människans metoder att tillfredställa ett behov
  • Metoder för att bearbeta råmaterial i syfte att öka användbarheten
  • Utnyttjar föremål i ett bestämt syfte
  • Problemlösning
  • En rationell, effektiv och kreativ verksamhet (ge barnen chansen att lösa sina problem)

Här ser man hur mycket teknik egentligen innefattar, på min verksamhetsförlagda plats så har de väldigt mycket bygg material, en speciell bygg och teknik hörna. Pedagogerna använder sig mycket av reflektion och utforskande och därför är förskolan bar utrustad med tekniska verktyg som smartboard, ljusbord, kamera/videokamera osv. Självklart är det inte bara bygg och teknik hörnan som rör tekniken, som jag nämnt tidigare så innefattar det mesta på en förskola teknik. Det är inte bara innemiljön som innefattar teknik, utemiljön bjuder också på oändligt mycket teknik, man kan göra så mycket ute i naturen och ta hjälp av dessa redskap. Vi har även en utepedagog på min förskola som tar fram olika byggmaterial osv. som ska bjuda in och uppmuntra barnen till att leka och upptäcka tekniken själva. De samarbetar även med Balthazar inom natur och teknik ämnet för att göra barnen mer medvetna om just teknik och naturkunskap, vilket jag tycker är en stor fördel för barnen. Balthazar kommer då ut på studiebesök och visar olika experiment och dylikt för barnen som delas upp i smågrupper.

Eftersom förskolan arbetar mycket med teknik och utforskning så är de flesta barnen väldigt medvetna om teknik, men jag tror inte barnen vet att det är just teknik som de använder sig av, detta är något som jag tror pedagogerna kan försöka tydliggöra lite bättre för barnen. Eftersom förskolan har tillgång till så mycket bra teknik så får även jag ta del av detta och lära mig. Detta tycker jag är viktigt inför mitt kommande yrke att jag är kunnig inom tekniken, därför har det varit så bra med denna kurs att jag har skaffat mig mer kunskap om tekniken och utforskat tillsammans med barnen.

/Matilda Petersson grupp 3b

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar