Jag har observerat och studerat hur de arbetar med teknik på min VFU-plats. Nedan kommer jag att skriva om mina reflektioner och tankar kring detta.
Men vad är då teknik? Ginner och Mattsson (2010) skriver att ”Teknik är allt det människan sätter mellan sig själv och sin omgivning för att uppfylla olika behov samt de kunskaper och färdigheter hon utvecklar och förvaltar i denna problemlösande process.” (s.22).
När jag frågar förskollärarna på min VFU-plats om vad de tycker är teknik, får jag detta till svar: Det första som jag kommer att tänka på är när man kopplar ihop två batterier med varandra. En annan säger: Jag tänker på elektriska apparater som tv, dator m.m. Jag tror att de flesta som man frågar kommer att svara på liknande sätt. Jag hade själv samma tankar innan vi började läsa denna kurs, men, efter att jag läst litteratur och haft olika aktiviteter med barnen på förskolan har jag kommit fram till att nästan allt kan ses som teknik.
Teknik kan till exempel vara att baka, sy, pärla, måla och såga m.m. Teknik kan även ses i byggrummet, när man bygger med klossar eller i dockvrån när man klär på och av dockorna eller när man dukar med porslinet. Material kan också ses som teknik och på min VFU-plats har de mycket olika material. Det kan till exempel vara pennor, saxar, byggklossar, dockkläder, cyklar och digitalkamera. På min VFU-plats finns det mesta av ovanstående saker att göra. Bakning står högt upp på barnens ”roligast – att – göra - lista”, men de gillar också att pärla och måla. Vid den ”fria” leken brukar barnen vara inne i byggrummet och bygga med klossar och lego eller inne i dockvrån och leka med dockor och utklädningsläder.
I Lpfö 98 rev. (2010) står det att ”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar, och utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap” (s. 12). Ibland har jag undrat över varför pedagogerna låter barnen baka, pärla och måla så mycket. Jag tror att de har en tanke med det, till exempel skulle det kunna vara att träna upp finmotoriken, men jag tror inte att de har tekniken i åtanke. Pedagogerna är inte alltid med under den ”fria” leken, utan pysslar med lite annat under tiden. Jag anser dock att det är viktigt att de är med och samtalar och samspelar med barnen för att de ska få en förståelse för tekniken. Barnens tankar kan på så sätt vidgas och de kan sedan utmana varandra.
Referenser
Ginner, T. & Mattsson, G. (red.) (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur.
Utbildningsdepartementet. (1998/10). Läroplan för förskolan, Lpfö 98 rev10. Stockholm.
/Ida Johansson Grupp 3a
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar