Genom kursen Naturvetenskap och teknik har jag nu fått en bredare förståelse av vad teknik innebär. Teknik är i princip ”allt” som finns omkring oss.
Jag har observerat hur de arbetar med teknik på min Vfu och kommer här att delge mina tankar och reflektioner kring detta. Barnen omges av teknik både inne och ute. Det finns mycket material som gör det möjligt för barnen att utforska teknik på min vfu. Barnen bygger mycket med lego, klossar och kaplastavar och kreativiteten flödar. De bakar, målar, cyklar och klättrar mm. Barnen gillar även att pyssla då de arbetar mycket med sax, lim och formar. Teknik finns även vid matsituationen, hur fungerar en gaffel och kniv? Vid påklädningen, varför använder vi kläder och hur går vi tillväga för att få på oss dem? Gymnastiken, där barnen får springa röra sig på olika sätt och greppa bollar och lära sig att balansera.
Vad jag har sett när jag har observerat barnen är att de älskar att utforska saker. Barnen ”leker” mycket med vatten, då detta är ett stort intresse för nästan alla barnen. De leker med vatten både inne och ute och de löser problem och provar saker kring vatten. Vaktmästaren är en person som alla barnen vet vem det är och när de träffar honom är de väldigt intresserade av vad han har att visa.
Barn är väldigt intresserade av teknik och man skulle kunna arbeta mycket kring detta i förskolan, ta vara på nyfikenheten som finns hos barnen. Hur gör vi då det? Jag anser att man ska låta barnen experimentera och utforska saker och ting. Som förskollärare får man inte vara rädd för att låta barnen pröva saker.” Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar, och utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap” (lpfö 98 rev. 2010).
Teknik har alltid funnits och finns i barnens vardagsituationer, vi använder oss av teknik jämt utan att tänka på det. Teknik är uppfinningar som hjälper oss till ett lättare, snabbare eller bekvämare sätt att utföra vissa göromål i vår vardag (Ginner, T. 2010. Teknik i skolan).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar