Etiketter

fredag 22 april 2011

Undervisningsmoment av Ida Johansson (flyta och sjunka)

Jag genomförde min aktivitet tillsammans med fem barn i åldrarna två till tre år. Min VFU-handledare var med under aktiviteten men deltog inte utan hon var observerande för att sedan ge mig respons. Jag utgick från vår gemensamma planering som man kan läsa om i tidigare inlägg.


Materialen jag använde mig av var:
En stor sten
En liten sten
En degklump
En clementin
En leksaksbåt
En plastkopp
En pusselbit
En penna
En leksaksko
Ett gem
En makaron


Jag började med att visa sakerna och schemat och sedan frågade jag barnen vad de tror flyter eller sjunker. Jag förstod direkt att barnen inte hade varit i kontakt med begreppen flyta och sjunka så mycket tidigare, eftersom de inte riktigt kunde svara på det. Jag försökte förklara för barnen hur det går till när något flyter eller sjunker och bestämde mig sen för att inte använda schemat.

Jag tog fram skålarna med vatten och barnen såg redan väldigt nyfikna ut. Jag la i sak efter sak. Innan frågade jag barnen om de trodde att sakerna skulle flyta eller sjunka. Det mesta, förstod jag, var mest chansningar från barnens sida, eftersom de upprepa vad jag nämnde sist eller det som kompisen sa, men det var ändå kul att se vad de svara. Barnen var lunga ett tag men sen ville alla gärna hjälpa till och lägga i sakerna i skålarna. Jag förklarade för dem att det var bäst att jag gjorde det så det inte skulle bli något tjafs och de verkade lyssna på vad jag hade att säga och vi fortsatte aktiviteten.


Jag avslutade med att förklara för barnen att det finns olika konstiga ord som beskriver varför de olika sakerna flyter eller sjunker. Densitet, ytspänning och Arkimedes princip är dessa ord. Flera av barnen upprepade ordet densitet. Jag avslutade med att fråga barnen om de tyckt att det varit roligt och om de kände att de lärt sig något. Alla barnen skrek i kör att det hade varit jätteroligt. En pojke räckte sedan upp handen och sa att ”nu vet jag att en sten inte flyter.” När aktiviteten var avslutad kom det fram två pojkar och frågade mig om de fick ta med några utav sakerna ut och prova i vattenpölarna.

Utvärdering



Ett utav strävansmålen som vi hade med i vår planering var att "Förskolan ska sträva mot att varje barn tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld." Jag anser att jag lyckades fånga barnen och de verkade intresserade av det vi gjorde. Det går samtidigt in i nästa mål "Förskolan ska sträva mot att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap" Eftersom de inte kunde begreppen flyta och sjunka innan så är det bra att de fått en förståelse för dem. Jag känner dock att jag kunde tagit reda lite mer på deras förförståelse för just dessa begrepp.

Jag tycker att det är svårt att säga om de lärde sig något, men jag tror att jag skapade ett intresse och nästa gång de gör något sådant här så kanske de kommer ihåg lite om begreppen flyta och sjunka. Min handledare tyckte att jag gjorde bra ifrån mig och hon tyckte att jag förklarade på ett sätt som var på deras nivå. Hon frågade också bara av ren nyfikenhet varför jag tagit med orden densitet, ytspänning och Arkimedes princip. Jag tyckte att det var bra för barnens ordförråd och för att de ska ha hört orden i dess sammanhang för att kanske någon gång i framtiden kunna koppla dem till flyta, sjunka och vatten.
"Förskolan ska sträva mot att varje barn utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap." Barnen var frågvisa och fråga varför vissa saker flöt och andra inte och genom att två pojkar tog med lite saker ut och provade de olika sakerna i vattenpölarna gjorde att jag kände att de blev intresserade av min aktivitet och ville utforska det lite mer. De visade andra barn och sa sådant som att ”den här båten här flyter”. Här ser jag lärande på ett mycket lekfullt sätt då de båda pojkarna leker med det och samtidigt visar för sina kamrater och förklarar hur det ligger till.

Vårt mål för aktiviteten var ”Att alla barn ges möjlighet att göra sin röst hörd och att alla barn deltar aktivt i experimentet utifrån sina förutsättningar.” Jag tycker att barnen har fått vara med och säga vad de tror och funderat över varför det blir som det blir och även om de inte lärt sig så har de i alla fall fått ett intresse för det. I det stora hela är jag nöjd med aktiviteten men jag borde tagit reda lite mer på barnens förförståelse om begreppen.

Lek och kreativitet
" Verksamheten ska främja leken, kreativiteten och det lustfyllda lärandet samt ta till vara och stärka barnets intresse för att lära och erövra nya erfarenheter, kunskaper och färdigheter" (Lpfö 98, reviderad 10). Jag försökte göra aktiviteten på ett lekfullt sätt och jag upplevde det som att barnen tyckte det var roligt och spännande. Eftersom att två pojkar också tog med några utav sakerna med ut och lekte med ut så blir det ännu ett lärande på ett lekfullt sätt. De visade även andra barn som blev intresserade av det och tillsamman fortsatte de att leka med sakerna på ett lustfyllt sätt.



/Ida Johansson Grupp 3a

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar